102 miljoner tack!

Stort tack för ett fantastiskt engagemang under Rosa Bandet 2024. Kampanjen drog in 102 miljoner kronor till Sveriges främsta cancerforskning. Tillsammans besegrar vi cancer!

20 år av forskningsframsteg

Möt designern bakom årets rosa band

Textilkonstnären Britta Marakatt-Labba formgav Cancerfondens rosa band 2024.

Läs mer om årets designer

Om Rosa Bandet

Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en viktig del av de pengar som vi delar ut varje år till svensk cancerforskning.  

Läs mer om Rosa Bandet-kampanjen

Våra samarbetspartners

Genom att sälja rosa band och produkter, sprida kunskap, engagera medarbetare och kunder, spelar våra samarbetspartners en mycket viktig roll i arbetet för att besegra cancer.

Besök våra samarbetspartners

Vi stödjer den främsta forskningen

Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en betydande del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till cancerforskning i Sverige. 

Så använder vi din gåva

Rosa bandet 2022 Rosa Partner

Bli Rosa Partner

Under Rosa bandet-kampanjen kan företag vara med genom produktkopplad insamling och även sprida kunskap om cancer. Vill ni bli Rosa Huvudpartner får ni också sälja vårt rosa band. 

Läs mer om Rosa Partner

Formgivare Rosa Bandet genom åren

2023 – 20 designers

Rosa bandet 2023 designades av 20 profiler från olika delar av landet för att fira att Rosa Bandet fyllde 20 år. De har alla en koppling till cancer.

Mer om formgivarna

2022 – Emma Örtlund

Skådespelaren Emma Örtlund designade ett band som symboliserar kraft och snabbhet – att vi alla kan göra något i kampen mot cancer. "Det här är min hyllning till alla som kämpar, tillverkat av det vackraste som finns – 80-talets underbara färger!"

2021 – Selam Fessahaye

Modeskaparen och kostymören Selam Fessahayes har formgett ett band med händer som symboliserar vikten av att alla bidrar och att alla berörs. "Varje band är unikt, precis som vi alla människor har vår egen berättelse och vårt eget avtryck." 

2020 – First Aid Kit

Systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kits design i slitstarkt manchestertyg symboliserade hopp, kärlek och kraft. "Vi vill belysa känslan av samhörighet och bandet som flätar oss samman."

2019 – Ben Gorham

Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham formgav bandet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer. "För mig är hoppet viktigt."

2018 – Bea Szenfeld

Modedesignern och konstnären Bea Szenfeld formgav 2018 års rosa band. "Cancerfondens rosa band bidrar till forskning. Så att vi kan överleva och hålla oss friska från cancern. Som till exempel min mamma."

2017 – Efva Attling

Smyckesdesignern Efva Attling designade bandet i form av ett hoppingivande budskap: Beat it. "För mig är livet än mer magnifikt nu, på andra sidan min cancer. Jag vill att fler ska få möjlighet att fortsätta uppleva livets storhet."

2016 – Alicia Wikander

Skådespelerskan Alicia Wikander formgav 2016 års band. "Att köpa det rosa bandet kan kännas som en droppe i havet. Men många små droppar blir en kraftfull våg, ett viktigt bidrag till den forskning som gör att färre drabbas och fler överlever cancer."

2015 – Claesson Koivisto Rune

Arkitekttrion Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune formgav bandet med inspiration från symbolen för liv och kvinnlighet – cirkeln. "En påminnelse om varför vi måste bekämpa denna sjukdom."

2014 – Camilla Thulin

Kreatören Camilla Thulin designade bandet med utgångspunkt i virkade mönster. "Virkade spetsar är ett konsthantverk som kvinnor fört vidare mellan generationer och kräver både tålamod och kunskap. Egenskaper som även krävs i svåra stunder."

2013 – Elsa och Helene Billgren

Konstnären Helene Billgren och inredaren och programledaren Elsa Billgren, mor och dotter, byggde designen av bandet på det mest personliga avtrycket som finns – fingeravtrycket. ”Vårt mönster ”tummen” är peppen, trösten och hoppet i ett.”

2012 – Dagmar

Grundarna av klädmärket Dagmar, systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind. "Mönstret som vi har skapat är en symbol för treenigheten i vårt systerskap men visar också på vikten av att öppna upp och agera med sitt hjärta." 

2011 – Lena Philipsson och Per Holknekt

Artisten och låtskrivaren Lena Philipsson och modedesignern Per Holknekt valde att formge bandet som en omfamning. ”Rosa Bandet handlar om att bry sig om. Och vad kan symbolisera det bättre än en omfamning?”

2010 – Liselotte Watkins

Illustratören Liselott Watkins designade bandet med former av bröst. ”Jag ville göra ett mönster som hyllar brösten och som känns positivt och glatt. Även om ämnet är allvarligt, så känns det viktigt att plocka fram det glada även när det är tungt.”

2009 – Gert Wingårdh

Arkitekten Gert Wingårdh formgav bandet med orden ”ska bara” i punktskrift för att påminna om vikten av att inte skjuta upp att undersöka brösten. ”Att undersöka brösten är som att läsa med fingrarna, därav punktskriften.”

2008 – Ingegerd Råman

Glasformgivaren Ingegerd Råman lät tryckta ord som vänskap och empati pryda bandet för att leda till eftertanke och samtal. ”Varje rosa band är en del av ett oändligt långt sidenband där orden löper som en tanke från bärare till bärare.”

2007 – Lars Wallin

Modedesignern Lars Wallin utgick från rosa bandet-symbolen i utformningen av bandet och skapade en kedja som symboliserade en länk där allas samarbete för en god sak bildar en oändlig kedja.

2006 – Carin Rodebjer

Modeskaparen Carin Rodebjer var den första designern att formge Rosa bandet för Cancerfonden. Hon hämtade inspiration från 30-talets brodyrtradition, sjalar och trasmattor. "Jag tycker trasmattan symboliserar kvinnlig kraft och kvinnlig kreativitet." 

Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

E-post

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.