Reklamförbud effektivt för att minska övervikt hos barn
Begränsning av marknadsföring för näringsfattig mat och lägre skatt på frukt och grönt är effektivt för att få fler att äta hälsosammare och motverka övervikt och obesitas. Det visar en ny rapport från nordiska cancerorganisationer om förebyggande av obesitas hos barn.
Begränsningar av reklam för ohälsosamma livsmedel som riktas mot barn är viktiga för att minska deras kontakt med reklam och marknadsföring som påverkar barnens matvanor negativt. Foto: Albin Håkansson
Orsakerna till den ökande förekomsten av övervikt och obesitas hos barn är många och komplexa.
– Allt fler barn lever med övervikt och det är ett jättestort hälsoproblem eftersom övervikt och obesitas är kopplat till minst 13 olika cancersjukdomar och många andra farliga sjukdomar, säger Ulrika Årehed Kågström generalsekreterare för Cancerfonden.
– Vi måste använda oss av forskningen för att vända den utvecklingen, för bara i Sverige har andelen barn som lever med obesitas femdubblats de senaste decennierna, fortsätter hon.
Resultatet av projektet är en verktygslåda som lyfter de viktigaste politiska och strukturella åtgärderna för att säkerställa att färre barn i Norden lever med övervikt och obesitas i framtiden.
Sparar samhället både lidande och pengar
Rekommendationerna som tagit fram inom projektet utgår från den samlade evidensen om de mest effektiva åtgärderna för att förebygga övervikt hos barn.
Baserat på en stor forskningssammanställning som bygger på systematiska granskningar, meta-analyser samt andra rapporter har fem policyrekommendationer presenterats.
Enligt opinionsundersökningen som är en del av verktygslådan har fler av förslagen har starkt stöd i befolkningen.
Ekonomiska åtgärder: Skatter och subventioner har visat sig vara effektiva för att styra konsumtionen mot hälsosammare riktning. Exempelvis har skatt på sockersötade drycker minskat konsumtionen, medan ekonomiskt stöd som har gjort hälsosamma livsmedel billigare har ökat intaget av frukt och grönsaker.
Marknadsföring: Begränsningar av reklam för ohälsosamma livsmedel som riktas mot barn är viktiga för att minska deras kontakt med reklam och marknadsföring som påverkar barnens matvanor negativt. Forskning visar att obligatoriska restriktioner är mer effektiva än frivilliga åtgärder från industrin.
Märkning av livsmedel: Tydlig märkning, som exempelvis trafikljussystem och varningsetiketter, gör det enklare för konsumenter att göra hälsosamma val. Rapporten visar att obligatorisk märkning är särskilt effektiv för att öka medvetenheten och leda till hälsosammare köpvanor.
Skolhälsa: Skolan är en central arena för insatser som främjar hälsosamma vanor. Gratis frukt- och grönsaksprogram samt näringsriktiga skolmåltider har positiva effekter på barnens matvanor. Daglig fysisk aktivet har också starkt stöd i forskningen.
Tillgänglighet, utbud och överkomliga priser: Offentliga upphandlingar bör användas för att ställa krav på näringsriktig och nyttig mat i miljöer där barn vistas som simhallar, museum och parker. Stadsplanering kan fylla viktig funktion för att främja rörelse. Dels genom att skapa trygga miljöer där barn enkelt kan leka. Men även politiska åtgärder som underlättar för familjer att transportera sig utan att använda bil, med fokus på att göra kollektivtrafiken lättillgänglig och billig.
– Detta är inte bara våra rekommendationer till politiken utan det är också vad forskningen säger är mest effektivt. Om politikerna vill föra en politik som sparar samhället miljarder i framtiden och som förebygger risken för att få cancer och andra dödliga sjukdomar så borde de införa de här åtgärderna, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden.
Fakta
Övervikt och obesitas är kopplat till minst 13 olika cancersjukdomar. De senaste decennierna har andel barn som lever med obesitas femdubblats i Sverige och i dag lever 1 av 4 barn med övervikt eller obesitas.
Genom att främja goda levnadsvanor som förebygger övervikt kan samhället minska antalet cancerfall på sikt. Forskning visar att ju tidigare i livet hälsosamma vanor etableras desto större är chansen att de finns kvar i vuxen ålder.
Övervikt och obesitas som grundläggs i unga år följer ofta med upp i vuxen ålder. Cirka 80 procent av barnen i 6–7-årsåldern som har övervikt eller obesitas har fortfarande övervikt eller obesitas i sena tonår och som unga vuxna.
Dåliga matvanor är en av de största riskfaktorerna för ohälsa och för tidig död. Nu måste regeringen agera. Vi har tagit fram åtta förslag på åtgärder som har stöd av forskningen, skriver Cancerfonden och Hjärt-Lungfonden.