Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år med syftet att samla in pengar till forskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas, samt påverka beslutsfattare i viktiga frågor.
Det finns ett fantastisk engagemang under Rosa Bandet bland både privatpersoner, företag och föreningar runtom i hela landet.
Tillsammans färgar vi Sverige rosa med olika aktiviteter som Rosa Bandet-loppet och samlar in pengar till svensk cancerforskning, med målet att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.
Många köper vårt rosa band, engagerar sig genom att starta egna insamlingar, arrangerar event eller deltar i tävlingar.
Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj tillsammans med alla som engagerat sig på olika sätt samlat in drygt 1,3 miljarder kronor. Under samma period har vi totalt delat ut ungefär 1,3 miljarder kronor till bröstcancerrelaterad forskning.
Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en viktig del av de pengar som vi delar ut varje år till svensk cancerforskning.
Cancerfonden öronmärker inga insamlade pengar. Pengarna som samlas in delas ut till de bästa forskningsprojekten i nationell konkurrens, oavsett cancerform.
Läs mer om vårt uppdrag och hur pengarna används
Pink Ribbon, som Rosa Bandet heter på engelska, har sitt ursprung i USA. Först ut var Susan G. Komen Breast Cancer Foundation, som hösten 1991 delade ut rosa band till alla deltagare i sitt ”Race for the cure” i New York.
Symbolen fick ett stort nationellt genomslag samma år med hjälp av bland andra Evelyn Lauder från kosmetikföretaget Estée Lauder, som började dela ut bandet i sina sminkdiskar.
Det rosa bandet är i dag en internationell symbol för kampen mot bröstcancer, som varje år under oktober – den internationella bröstcancermånaden – förenar och engagerar människor över hela världen.
Läs mer på pinkribbon.org
I Sverige finns två organisationer som har registrerat varumärket Rosa Bandet i olika utföranden, Cancerfonden och Bröstcancerförbundet, tidigare BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.
Bröstcancerförbundets band är ceriserosa och säljs till förmån för bröstcancer och de lokala bröstcancerföreningarna. Cancerfondens band har ny design varje år och säljs till förmån för all cancerforskning. Även om våra band ser olika ut och drivs som separata kampanjer har vi ett gemensamt mål – att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.
Tack vare forskningens framsteg, och alla som bidragit på vägen, överlever i dag två av tre som får cancer. Framstegen är många men skillnaderna stora mellan olika cancerformer. Vi har kommit långt, men vi är inte framme än.