Vad är cancer?

Lättläst

Lättläst

Den här texten handlar om hur sjukdomen cancer börjar i kroppen. 

Det finns jättemånga celler i kroppen. Cellerna har olika jobb. Några exempel: Cellerna i blodet gör att syre kommer ut till kroppens olika delar.

Cellerna i magen och tarmarna gör så att du kan smälta maten. Cellerna i njurarna renar blodet.

Det bildas nya celler hela tiden

När en cell blir gammal och dör, ersätts den med en ny, precis likadan cell. Den nya cellen gör samma viktiga arbete som den gamla cellen.

Det bildas nya celler i kroppen hela tiden. Det sker genom att cellerna delar sig.

Fris cell som delar sig
Frisk cell som delar sig på ett helt naturligt sätt.

Cancer är celler som börjar göra fel

Ibland börjar en frisk cell göra fel. Den vet inte när den ska sluta dela sig.

De nya cellerna sköter inte sina jobb som de ska. De fortsätter att dela sig.

Cancercell som delar sig
Cancercell som delar sig för mycket och på fel sätt.

En klump av celler kallas tumör

De nya cellerna blir fler och fler. Efter en tid blir de till en liten klump av celler. Den klumpen kallas tumör.

Tumören fortsätter att växa och till slut är den så stor att man kan se eller känna den. 

Alla tumörer är inte cancer. Tumörer kan vara ofarliga. 

Cancerceller kan sprida sig i kroppen

Cancer kan sprida sig till fler ställen i kroppen. Då blir det svårare att ta bort cancercellerna. Därför är det viktigt att söka vård om du har tecken på cancer, eller om du är orolig. 

Läs mer om tecken på cancer

Man kan få cancer i olika delar av kroppen

Sjukdomen cancer kan börja i celler i olika delar av kroppen. Olika sorters cancer kan ge väldigt olika symtom. Sjukdomen får olika namn beroende på var i kroppen den sitter. Några exempel: 

  • cancer i lungorna heter lungcancer
  • cancer i brösten heter bröstcancer
  • cancer i prostatan heter prostatacancer

Vad beror cancer på?

Cancer beror på att något är förändrat i generna, som styr hur kroppens celler ska fungera. Generna styr cellerna annorlunda än de ska. 

Förändringar i generna sker under lång tid, och påverkas av hur man lever. Därför är cancer vanligare hos äldre personer. Cancer smittar inte. 

Det är inte så vanligt att cancer är ärftligt, men det kan vara det ibland. Då brukar man få veta det från sjukvården.  

Det går att minska risken för att få cancer. Till exempel genom att äta och leva på ett hälsosamt sätt. Men cancer kan utvecklas även hos personer som lever mycket hälsosamt.  

 Det går ofta inte att säga exakt varför en person får cancer.  

Det finns olika behandlingar för cancer 

Sjukvården kan mycket om cancer och om hur sjukdomen kan behandlas. Det finns fyra olika behandlingar: operation, strålbehandling, cytostatika och så kallad immunterapi.  

Cancer kan vara väldigt olika för olika personer. Därför kan man få olika behandling. Vilken behandling som passar beror till exempel på var i kroppen sjukdomen har börjat och hur mycket den har spridit sig.

Läkare bestämmer den behandling som passar för varje person. Det är vanligt att få flera olika behandlingar. 

Läs mer om hur man tar bort cancer

Det här är en sida på lättläst svenska

Här hittar du den fullständiga sidan Så utvecklas cancer


Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev