Tillsammans besegrar vi cancer snabbare.
Tillsammans besegrar vi cancer snabbare.
Under oktober har privatpersoner, företag och föreningar runt om i landet färgat Sverige rosa tillsammans. Stort tack för ett fantastiskt engagemang under Rosa Bandet!
Textilkonstnären Britta Marakatt-Labba formgav Cancerfondens rosa band 2024.
Under oktober kunde alla vara med och bidra till nya forskningsframsteg på ett hållbart sätt genom Rosa auktioner. Där såldes produkter till förmån för Cancerfonden.
Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en viktig del av de pengar som vi delar ut varje år till svensk cancerforskning.
Genom att sälja rosa band och produkter, sprida kunskap, engagera medarbetare och kunder, spelar våra samarbetspartners en mycket viktig roll i arbetet för att besegra cancer.
Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en betydande del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till cancerforskning i Sverige.
Under Rosa bandet-kampanjen kan företag vara med genom produktkopplad insamling och även sprida kunskap om cancer. Vill ni bli Rosa Huvudpartner får ni också sälja vårt rosa band.
Rosa bandet 2023 designades av 20 profiler från olika delar av landet för att fira att Rosa Bandet fyllde 20 år. De har alla en koppling till cancer.
Skådespelaren Emma Örtlund designade ett band som symboliserar kraft och snabbhet – att vi alla kan göra något i kampen mot cancer. "Det här är min hyllning till alla som kämpar, tillverkat av det vackraste som finns – 80-talets underbara färger!"
Modeskaparen och kostymören Selam Fessahayes har formgett ett band med händer som symboliserar vikten av att alla bidrar och att alla berörs. "Varje band är unikt, precis som vi alla människor har vår egen berättelse och vårt eget avtryck."
Systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kits design i slitstarkt manchestertyg symboliserade hopp, kärlek och kraft. "Vi vill belysa känslan av samhörighet och bandet som flätar oss samman."
Parfymkreatören och entreprenören Ben Gorham formgav bandet som ett slitstarkt rep för att symbolisera hoppet som binder oss samman i kampen mot cancer. "För mig är hoppet viktigt."
Modedesignern och konstnären Bea Szenfeld formgav 2018 års rosa band. "Cancerfondens rosa band bidrar till forskning. Så att vi kan överleva och hålla oss friska från cancern. Som till exempel min mamma."
Smyckesdesignern Efva Attling designade bandet i form av ett hoppingivande budskap: Beat it. "För mig är livet än mer magnifikt nu, på andra sidan min cancer. Jag vill att fler ska få möjlighet att fortsätta uppleva livets storhet."
Skådespelerskan Alicia Wikander formgav 2016 års band. "Att köpa det rosa bandet kan kännas som en droppe i havet. Men många små droppar blir en kraftfull våg, ett viktigt bidrag till den forskning som gör att färre drabbas och fler överlever cancer."
Arkitekttrion Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune formgav bandet med inspiration från symbolen för liv och kvinnlighet – cirkeln. "En påminnelse om varför vi måste bekämpa denna sjukdom."
Kreatören Camilla Thulin designade bandet med utgångspunkt i virkade mönster. "Virkade spetsar är ett konsthantverk som kvinnor fört vidare mellan generationer och kräver både tålamod och kunskap. Egenskaper som även krävs i svåra stunder."
Konstnären Helene Billgren och inredaren och programledaren Elsa Billgren, mor och dotter, byggde designen av bandet på det mest personliga avtrycket som finns – fingeravtrycket. ”Vårt mönster ”tummen” är peppen, trösten och hoppet i ett.”
Grundarna av klädmärket Dagmar, systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind. "Mönstret som vi har skapat är en symbol för treenigheten i vårt systerskap men visar också på vikten av att öppna upp och agera med sitt hjärta."
Artisten och låtskrivaren Lena Philipsson och modedesignern Per Holknekt valde att formge bandet som en omfamning. ”Rosa Bandet handlar om att bry sig om. Och vad kan symbolisera det bättre än en omfamning?”
Illustratören Liselott Watkins designade bandet med former av bröst. ”Jag ville göra ett mönster som hyllar brösten och som känns positivt och glatt. Även om ämnet är allvarligt, så känns det viktigt att plocka fram det glada även när det är tungt.”
Arkitekten Gert Wingårdh formgav bandet med orden ”ska bara” i punktskrift för att påminna om vikten av att inte skjuta upp att undersöka brösten. ”Att undersöka brösten är som att läsa med fingrarna, därav punktskriften.”
Glasformgivaren Ingegerd Råman lät tryckta ord som vänskap och empati pryda bandet för att leda till eftertanke och samtal. ”Varje rosa band är en del av ett oändligt långt sidenband där orden löper som en tanke från bärare till bärare.”
Modedesignern Lars Wallin utgick från rosa bandet-symbolen i utformningen av bandet och skapade en kedja som symboliserade en länk där allas samarbete för en god sak bildar en oändlig kedja.
Modeskaparen Carin Rodebjer var den första designern att formge Rosa bandet för Cancerfonden. Hon hämtade inspiration från 30-talets brodyrtradition, sjalar och trasmattor. "Jag tycker trasmattan symboliserar kvinnlig kraft och kvinnlig kreativitet."
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.